22 Oktober 2011

In-Person : Muammar Gaddafi - Dictator or Fighter?

First of all, suma facts ni aku carik dekat internet. Most of them aku copy, translate dan olah balik. Dah habis baca nanti anda fikirkan kembali pandangan anda.


Muammar Muhammad Abu Minyar al-Gaddafi merupakan leader Libya sejak tahun 1969. Pada tahun 1973, beliau telah mengumumkan untuk meng impliment kan undang² syariah di Libya. Beliau sangat dipengaruhi ideologi Nasserism dimana welfare state dan popular demokrasi menjadi aspek utama. Beliau menamakannya Islamic Socialism. Beliau turut melaksanakan Islamic Morale dengan mengharamkan arak dan judi sepenuhnya di Libya. Beliau juga mewajibkan supaya ideologi Gaddafi diajar di sekolah. Beliau pernah berkata mengenai HIV, "a peace virus, not an aggressive virus. if you are straight you have nothing to fear from AIDS". Beliau juga pernah berkata mengenai tsetse fly dan nyamuk di Afrika, "God's armies which will protect us against colonialists. Should these 'enemies' come to Africa, they will get malaria and sleeping sickness". Selain itu beliau juga pernah berkata, "Islam is the one true faith and that those who do not follow Islam are losers".

Pada tahun 2006, beliau mengandaikan bahawa Eropah akan menjadi sebuah benua Islam dalam masa beberapa dekad kerana populasi Arab yang semakin meningkat. Beliau juga mengetengahkan konsep peaceful Muslim nation-state. Seperti Hitler, Gaddafi sangat bencikan Jewish dan Israel. Beliau telah menghalau Jewish dari Libya dan menyebelahi negara² Arab yg menyokong untuk menghapuskan negara Israel. Beliau juga menyokong dan membantu dari segi wang dan ketenteraan kepada kerajaan dan organisasi yang menentang Israel. Beliau berkata, negara² Arab yang berunding dengan Israel adalah pengecut dan beliau juga beberapa kali menyeru rakyat Palestin bangkit menentang Israel. beliau juga percaya bahawa agen Israel yg telah membunuh J.F. Kennedy dan foreign policy Barack Obama depengaruhi oleh ketakutannya daripada dibunuh oleh agen Israel. Beliau juga mencadangkan Single-State Solution untuk konflik Israel-Palestin dan beliau berkata, "This is the fundamental solution, or else the Jews will be annihilated in the future, because the Palestinians have [strategic] depth". Beliau juga menyelar perperangan di Afganistan dan berkata bawah Taliban adalah religious state dan aman damai.

Sekian terima kasih.

p/s: Saddam Hussin, Osama bin Laden, dan Gaddafi mempunyai satu persamaan. Mereka menentang kuat Israel dan US.

Source: 1, 2, & 3

2 ulasan:

  1. sume kerana israel la ni...kesiannn...sgt sadis dan kejam kematiannya kan?

    BalasPadam
  2. wallahualam. try tengok page ni. tapi source tak tau betul ker tak. http://www.facebook.com/TheTruthAboutLibya

    BalasPadam