03 September 2011

Wankel Rotary Engine (tribute to RX-8)

Baru² ini Mazda mengumumkan untuk memberhentikan pengeluaran kereta RX-8 nya. Dengan ini berakhir juga lah keunikan RX-8 yg mana ia menggunakan Wankel Rotary Engine. Mungkin ramai yg tak pernah dengar atau tak mengetahui tentang konsep Wankel Rotary Engine ini. So post kali ini adalah tribute kepada Wankel Rotary Engine ini.

Mazda RX-8

Rotary engine di cipta oleh seorang engineer dari German bernama, of course la Wankel atau nama penuhnya Felix Wankel. Wankel mem patern kan idea beliau pada tahun 1929 dan mula membangunkan idea beliau pada sekitar tahun 1950-an dan menyiapkan prototype nya yg bernama DKM-54 pada 1957.

DKM-54

Rotary Engine adalah salah satu cabang daripada internal combustion engine dan menggunakan konsep rotor; tidak seperti engine biasa, cylinder contohnya, yg mana menggunakan konsep reciprocating. Rotary engine menggunakan sebuah rotor yg berbentuk segitiga yg oval yg mana rotor ini akan berpusing dalam combustion chamber dimana terdapat 3 ruang cycle. Rotary engine juga menggunakan konsep 4-stroke cycle dan setiap cycle itu berlaku secara serentak tetapi dalam fasa yg berbeza. Aku nak cerita banyak pun susah nak di bayangkan. Korang tengok la gambar dan video di bawah yg menerangkan dengan lebih sempurna.



Source

Tiada ulasan:

Catat Ulasan