01 Julai 2011

Jiaozhou Bay Bridge


Ini adalah Jiaozhou Bay Bridge. Jambatan ini telah dibuka secara rasminya pada 30 Jun 2011 (semalam) Jambatan ini menghubungkan antara Qingdao, Huangdao District dan Hongdao Island (refer gambar di bawah). Ini bermakna jambatan ini mempunya 3entry/exit point. Jika tiada jambatan ini, perjalanan antara bandar dan pulau itu adalah sejauh 73km. Dengan ada nya Jiaozhou Bay Bridge ini, jumlah kilometer dikurangkan menjadi 42km. Jimat minyak!! Jiaozhou Bay Bridge ini di isytiharkan sebagai pemegang rekod Guinness bagi jambatan jalanraya di atas air terpanjang di dunia memecahdarakan rekod Lake Ponchartrain Causeway, Louisiana.

   
Jambatan ini mengambil masa 4 tahun untuk disiapkan dan mengerah tenaga seramai 10,000 orang pekerja. Sejumlah 450,000 MT besi dan 2.3 million meter padu konkrit telah dicampur aduk kan utk membina Jiaozhou Bay Bridge ini. Awesome..!!




Jambatan yang mentekedarah USD1.5 billion ini direka oleh Shandong Gaosu Group yg mana telah boundary condition nya telah mengambil kira gempa bumi, angin taufan, dan perlanggaran dengan kapal. Berat jambatan 8 lane ini disokong oleh ± 5000 tiang selebar 35 meter setiap tiang.




Pengiktirafan jambatan ni sebagai jambatan terpanjang menimbulkan kontroversi murahan dimana pemegang rekod sebelum ini Lake Ponchartrain Causeway membantah pengistiharan kerana menurutnya Jiaozhou Bay Bridge ini hanya 38km diatas air; selebihnya dia atas darat. Namun, bantahan itu ditolak kerana sebab2 yg aku malas nak google.


trivia: on the same day masa pembukaan jambatan ni, Qing-Huang Tunnel juga dibuka (lihat gambar map di atas) sepanjang lebih 7km; terowong bawah laut terpanjang di China..!!

Source: 1, 2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan