11 Julai 2011

HISTORY : Chernobyl Disaster 1986


26 April 1986, Chernobyl, Ukraine. 
Chernobyl Plant adalah Nuclear Plant untuk generate electricity di kawasan sekitarnya. Nuklear Plant dipilih kerana merupakan tenaga yang murah untuk dijana. Kejadian Chernobyl dianggap kecelakaan nuklear paling dasyat dalam sejarah manusia; diletakkan pada Level 7 bersama dengan kejadian nuklear Fukushima Daiichi, Jepun baru2 ini. Letupan reaktor nuklear Chernobyl mengakibatkan pencemaran bahan radioaktif dalam skala yang sangat besar. Pencemaran radioaktifnya tersebar hingga ke Asia dan USA.

Kejadian berlaku sewaktu ujian sistem untuk reaktor no 4, untuk menguji sistem baru keselamatan penyejukan teras reaktor. Ujian sistem ini dijalankan sewaktu Maintenance Shutdown untuk reaktor 4 dimana ketika shutdown, tiada electricity dijana dan ujian serta maintenance boleh dijalankan.


Jika berlaku emergency shutdown, teras reaktor masih akan mengeluarkan tenaga haba yg banyak dan ia memerlukan sistem penyejukan. Chernobyl menggunakan pressurize water untuk menyejukkan teras reaktor ini. Electric Pump akan digunakan untuk mengalirkan air untuk sistem penyejukan dan Electric Pump ini menggunakan tenaga elektrik dari generator. Untuk menghidupkan generator dan mencapai kelajuan penuh memerlukan masa 15 saat dan 60-75 saat respectively. Gap masa ini boleh mengakibatkan reaktor menjadi terlalu panas. Dengan ini design engineer mengesyorkan untuk menggunakan steam turbine punya rotational momentum energy untuk generate elektrik untuk digunakan oleh generator water pump tadi selama beberapa saat. Engineer Chernobyl telah menjalankan ujian sejak 1982 lagi untuk menguji sistem ini.


Dipendekkan cerita, sewaktu ujian dijalankan, sistem yg mengawal penyejukan teras reaktor telah bertindak sebalik dari apa yang sepatutnya ia lakukan. Punca kejadian ini masih belum diketahui dan teras reaktor menjadi terlalu panas. Dengan itu reaktor itu telah meletup dan menyebabkan pencemaran radioaktif yg sangat banyak. Seramai 31 orang telah mati secara direct dan dianggarkan 6000 orang telah mati kerana radioaktif sewaktu proses membersihkan pencemaran. Pencemaran radioaktif ini menyebabkan kematian dan ada juga yang menjadi mutant.




Untuk tahu lebih lanjut mengenai Chernobyl Disaster ini boleh menonton video 45 minit di bawah.


Source

Tiada ulasan:

Catat Ulasan